چند روز قبل هر جا می رفتم صحبت از سوزندن فردی به نام «خرم» بود


چند روز قبل هر جا می رفتم صحبت از سوزندن فردی به نام «خرم» بود.رفتم مغازه خرید کنم دیدم صحبت از خرم است.صف نانوایی صحبت از سوزاندن خرم بود.یکی می گفت سلطان با خرم خوب است.داستان فیلم را قبلا در جایی مطالعه کرده بود.متوجه شدم که موضوع مربوط به یک فیلم است.به یک پاساژ رفتم دیدم آنجا هم برخی از مردمی که از کنارم می گذشتند یا جلوی ما راه می رفتند بیشتر صحبت از خرم می کنند.پیش خودم فکر کردم گفتم حتما مربوط به فیلم های نوروزی سیما ست.
از یکی پرسیدم:این داستان سوزاندن خرم مربوط به کدام فیلم و شبکه است.گفت:مگر چی شده؟گفتم:چیزی نشده ولی امروز هرکجا رفتم صحبت از سوزوندن خرم بود.لذا کنجکاو شدم.اینجا بود که متوجه شدم داستان مربوط به فیلمی است که از ماهواره پخش می شود و اسم فیلم هم حریم سلطان است.نام فیلم را که شنیدم یادم آمد نوروز که رفته بودم شهرستان و در روستا هم اسم این فیلم را در دید و بازدید ها شنیده بودم.
با خودم فکر کردم که مگردر این فیلم به چه نکاتی توجه شده یا از چه ظرایفی برخوردار است که همه جای کشور از شهر و روستا و پیر وجوان آن را می بینند و برای شان مهم است که «خرم» سوخته است.چرا ما فیلمی نمی سازیم که یا پخش نمی کنیم که برای مردم جذابیت داتشته باشد؟حال که نزدیک بیست شبکه سراسری داریم باز هم مردم به فیلم های ماهواره بیش تر فیلم های سیمای ما علاقمند هستند؟.چند روز قبل تصمیم گرفتم بنشینم و فیلم ببینم.شبکه پنج را انتخاب کردم.در حال پخش فیلی بود که عنوان: مرگ...» داشت.بکش بکشی بود. به اصطلاح جوانا«توپ». همین فیلم چند روز حدود ساعت 9 شب که معمولا طرفداران تلویزیون بیشترهستند بازپخش(تکرار) کردند. خاطرم آمد که سال قبل هم پخش فیلم های خشن در ایام شادی نوروز زیاد بود.
با خودم گفتم اگر ناتوی فرهنگی مسئولین ما را نگران کرده است پس چرا ما در جهت کنترل این ناتوی...ناتو اقدام موثری انجام نمی دهیم؟چقدر ما در جهت تقویت هویت فرهنگی از تمام ظرفیت ها از جمله صدا و سیما استفاده مفید کردیم؟بدون شک این نوع فیلم ها که از ماهواره پخش می شود هدفش تقویت هویت فرهنگی ما نیست ولی با شناختی که از فرهنگ ما دارندفیلم هایی راپخش می کنندکه به خوبی روی ما تاثیرمی گذارند و به تدریج پوشش مان، رفتار مان، اخلاق مان و ... را تغییرمی دهند یا ما به دلخواه و با انتخاب تغییر می کنیم.
هیچکس نمی تواند منکر آسیب های اجتماعی ناشی از این نوع فیلم ها یا فیلم های مشابه باشد.عادی سازی برخی امور و رفتار ها که برای ما عادی نیست یا نبوده به راحتی از طریق فیلم ها عادی می شود.شاید هم آسیب های اجتماعی را متوجه خانواده کند بدون این که اعضاء خانواده تاملی یا دغدغه ایی در خصوص آنها داشته باشند.قصدم این نیست که بگویم یا معتقد باشم که همه فیلم هایی که پخش می شود الزاما بدآموزی دارند یا مخالف استفاده از ماهواره باشم. ولی بحثم اینجاست که چرا ما در این عرصه بهتر کار نمی کنیم تا اگرقرا راست مردم دغدغه فیلمی را داشته باشند فیلمی متناسب با شرایط فرهنگی ما نباشد.تا نگویند که «خرم»رو سوزوندن، هی هی!!!!
 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
دریــــــــــغ ازیک جوابـــــــــــ یکشنبه 26 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:32 ب.ظ http://399990.blogfa.com

سلام بزرگوار:
وبلاگ بسیارعالی وخوبی دارید
به وبلاگ ماهم سری بزنید...
فی امان الله..............یاعــــــــــــــلی

[ بدون نام ] دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:08 ب.ظ

با سلام با مداحی کربلایی بهنام محمدی اجرا شده در تبریز 92به صورت صوتی به روز هستیم.یاعلی مدد.www.behnam-mohammadi.ir

heyatalamdar.ir شنبه 28 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:53 ب.ظ

تراک های صوتی و تصویری کربلایی علی نظری رمضان1393
در www.heyatalamdar.ir
www.heyatalamdar133.blogfa.com
لبیک امام(ره)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد